![[ZDJĘCIA] Maturzyści z Chrobrego, Samochodówki i Rolniczoka zakończyli naukę w szkołach](https://img.pless.pl/ib/650d4b56b1d1eaa5b5401aae2fe0ab7e/12/2025/04/maturzysci_z_chrobrego_samochodowki_i_rolniczoka_zakonczyli_nauke_25_04_2025_096d.jpg)
Edukacja
- 22 czerwca 2023
- wyświetleń: 648
Jak mierzyć wyniki kształcenia dziecka podczas edukacji domowej?
Materiał partnera:
Z roku na rok edukacja domowa staje się coraz popularniejszą alternatywną formą edukacji dzieci. Sukces szkoły w chmurze udowadnia, że jest to forma równie, a czasem nawet bardziej, atrakcyjna, co klasyczna nauka w szkole. Pewne jest, że edukacja domowa na stałe zagości w Polsce jako wyjątkowy sposób na przejście procesu edukacji szkolnej. W jaki sposób upewnić się, że działa ona poprawnie? Oto sposoby na pomiar wyników kształcenia dziecka podczas edukacji domowej.

Czym jest pomiar dydaktyczny?
Pomiar dydaktyczny to nic innego jak mierzenie osiągnięć edukacyjnych ucznia przy pomocy symboli o przypisanych wartościach - w polskim systemie szkolnictwa są to oceny liczbowe od 1 do 6. Chociaż możemy nie wiedzieć, jakie są narzędzia pomiaru dydaktycznego w szkole, to z pewnością spotkaliśmy się z nimi nie raz. Owe narzędzia to testy sprawdzające wiedzę ucznia, najczęściej przyjmują formę kartkówki bądź sprawdzianu. Jednym z powodów, który zachęca rodziców i ich dzieci do podjęcia się edukacji domowej jest rezygnacja ze standardowego pomiaru wyników kształcenia. Kartkówki i prace klasowe to nieodzowny element szkolnych realiów, od lat dzielący rodziców i nauczycieli na obozy popierające i przeciwne konceptowi przeprowadzania sprawdzianów. Dzieci uczące się w domu nie muszą jednak trzymać się tego tradycyjnego formatu - to od decyzji rodziców zależy, czy ich wiedza będzie w jakiś sposób sprawdzana. Nie są również rozliczane z ocen jednostkowych, jak to zwykle bywa w tradycyjnej szkole. Jedyną obowiązkową formą pomiaru wiedzy ucznia w edukacji domowej jest egzamin, do którego dziecko musi przystąpić w placówce stacjonarnej na końcu każdego semestru. Kiedy jednak rezygnujemy ze standardowych form pomiaru dydaktycznego nieco ciężej nam mieć pewność, czy dziecko rzeczywiście nadąża z materiałem i będzie gotowe do napisania śródrocznego lub rocznego egzaminu.
Jak mierzyć wyniki w edukacji domowej?
Na przestrzeni lat powstawały różne formy mierzenia wyników kształcenia ucznia, choćby pomiar dydaktyczny wg Wasyluka czy wg Niemierko. Nie zawsze musi się on opierać bezpośrednio na ocenach liczbowych: ich skala pomaga w łatwy sposób ogólnikowo poznać kompetencje ucznia z danej porcji materiału oraz porównać je z wynikami innych, ale nie sprawdza się tak dobrze w pokazaniu, co dokładnie uczeń umie, a nad czym musi jeszcze popracować. Aspekt porównawczy ocen jest więc w edukacji domowej kompletnie niepotrzebny - jedną z jej zalet jest właśnie to, że nie opiera się no ciągłem kompetycji między dziećmi i szukaniu walidacji poprzez bycie lepszym od innych. Zamiast tego w edukacji domowej najlepiej oprzeć się na metodzie ewaluacji. Ewaluacja ma na celu zebranie i interpretację danych na temat efektów nauki w celu przebadania umiejętności ucznia i podjęcia decyzji, co robić dalej. Poprzez odgórne ustalenie celów i następne przeanalizowanie, czy dziecko je spełnia - na przykład poprzez sprawdzenie napisanej przez niego pracy bądź test z danej porcji materiałów - możemy, zamiast sprowadzać go jedynie do oceny liczbowej, dokładne sprawdzić, które elementy materiału udało się już opanować, a które jeszcze nie.